Przed nałożeniem ochronnej powłoki malarskiej, niezbędne jest oczyszczanie powierzchni metalowego wyrobu. Powszechnie wykorzystuje się piaskowanie, czyli obróbkę strumieniowo-ścierną powierzchni, która polega na usuwaniu resztek starego lakieru, towarów korozji (rdza) , a dodatkowo innych zanieczyszczeń dzięki użyciu strumienia sprężonego powietrza i piasku o należycie niedużych drobinkach.
Jakość połączenia metalu z powłoką jest silnie uzależniona od skrupulatnego przygotowania powierzchni. Piaskowanie konstrukcji stalowych nie tylko szczegółowo je oczyszcza, ale również zwiększa ich chropowatość i szorstkość, dzięki czemu stal staje się matowa i nie gorzej łączy się z farbą dzięki siłom adhezji (piaskowanie Karpacz). Im większa chropowatość, tym większa powierzchnia styku stali z powłoką malarską, a tym samym lepsze i trwalsze ichniejszym połączenie. Warstwa lakieru czy farby nałożona na stal powinna charakteryzować się całkowitą szczelnością, dobrą przyczepnością i trwałością. W przeciwnym przypadku powłoka zacznie odpadać, w szczelinach pojawią się lokalne ogniwa korozyjne, a naocznym tego wynikiem będą wykwity rdzy. Powłoka nie będzie spełniać spersonalizowanej funkcji, czyli ochrony stali przed korozją. Dlatego operacja piaskowania jest koniecznym krokiem przed nakładaniem ochronnych powłok malarskich.
Oczyszczenie powierzchni kreuje się specjalnym urządzeniem zwanym piaskarką (piaskowanie Szklarska Poręba). Za jej pomocą piaskowanie odbywa się równomiernie na całej powierzchni, dosłownie w miejscach trudno dostępnych czy zakrzywionych. W rękach wprawnego piaskarza stanowi błyskawiczne narzędzie, które jest idealne do wstępnej obróbki konstrukcji stalowych przed malowaniem.
Zobacz: piaskowanie Szklarska Poręba.