Ogromną rolę pozycjonowania w promocji każdej strony internetowej zna praktycznie właściwie każdy webmaster, administrator i właściciel takiej witryny. Natomiast niedużo kto zdaje sobie sprawę z tego, że żeby pozycja strony w wynikach odszukiwania nieustająco rosła, konieczne jest wykonanie szeregu niezbędnych czynności. Jedną z nich jest popularne katalogowanie, które polega na tym, że witryna dodawana jest do specjalnych baz i spisów serwisów internetowych, którym jest przykładowo polski katalog www.
Rolą katalogowania w pozycjonowaniu jest przede wszystkim znaczne zróżnicowanie linków przychodzących, które nie pochodzą już jedynie z jednego źródła, ale z dziesiątek a wręcz setek różnych katalogów. Dodatkowo opcją jest też dodanie linka do strony także w opisie wrzucanym na katalog stron, co pomaga w pozycjonowaniu na mniej oblegane frazy , a oprócz tego jeszcze bardziej różnicuje anchory. Ze stuprocentową pewnością pozycjonowanie za pomocą takich metod sprawdza się nie tylko w przypadku „słabych” fraz, gdzie konkurencja jest relatywnie mała. Dosłownie inaczej, bo również przy bardziej obleganych słowach zasadniczych pozycjonowanie za pomocą katalogowania idealnie spełnia własną rolę, ułatwiając szybsze osiągnięcie rezultatów. A to w biznesie SEO jest bajecznie istotne, priorytetowo gdy chodzi o zdobywanie nabywców. Tutaj powstaje jednakże zasadnicze pytanie – czy katalog stron może być wykorzystywany również do promocji witryn firmowych, oficjalnych serwisów firm, które powinny dbać o jakość nie tylko swoich wirtualnych wizytówek, ale również to, skąd wiodą do nich linki.